Tuesday, May 25, 2010

Ketahui Asal Usul Trafik Ke Blog Anda

Trafik oh trafik, semua nak trafik datang bila kita dah penat penat buat post kan. Semalam saya dah cerita pasal trafik dari blogwalking secara sistematik. Setiap orang ada cara blogwalking masin-masing.


Hari ni saya  nak buat post cara cara nak tahu trafik ke blog kita dari mana. Selalu saya tengok dari statistik Nuffnang je. Selain tu ada lagi cara nak tengok statistik trafik, bagi yang tak tahu lagi sila teruskan membaca..

Guna Google Analytics
Masuk ke web Google Analytics dan guna  kemudahan yang diberikan




Boleh check visitor, unik visitor, visitor yang ulang ulang datang ke, yang pi pi tak datang datang balik ke semua ada di situ..

Ni contoh visitor yang datang ke blog Nurizspace.
Blogwalking yang saya buat dengan kaki tangan saya ..kebanyakan datang dari shoutbox chatbox kan?
Kaki tangan saya ialah blogwalking dan bukannya edit photoshop ye.
Apa barang nak main edit2 photoshop lak?



Guna Statcounter
Sila ke statcounter dn register, pasang code di gadget korang. Pastu guna le kemudahan yang ada di Statcounter tu.




Dari statistik ni boleh jugak kita tahu keyword keyword yang selalu digoogle oleh visitor blog kita.
Tu lah serba sikit pasal cara cara nak tahu trafik mai dari mana.. selamat berblog..chaiyok2!!

8 comments:

ENCIK TIKUS said...

ohh,macam tuh,thanx sudi berkongsi :)

n a d said...

thanks for the info :)

Belalang hijau Perisik said...

baru tau leh check balik traffic yg dtg, ulang dtg lagi dan yg dtg pas tu x dtg2 dah...

tq nuriz

InaYusoff said...

saye gune getclicky...
blog patrol pon okeh kan...

cimi said...

gud info.
thx!

Dzasc Skachers said...

wah gud info kawan.. sangat berguna bagi dak baru cam saya dalam dunia blog nieh :-)

Mario said...

thanks tuk tips ni tapi cam malas nak tengok/cek sbb trffc bukannya byk pun...kihkihkih

nuriz said...

get clicky pun boleh, guna le mana yg kita suka

Related Posts with Thumbnails
Web Analytics