Wednesday, September 29, 2010

Sotfware Blogwalking Yang Tak Ada Trafik, Tolong Hentikan

Salam semua blogger seMalaysia,
Hari ni saya terpanggil untuk buat satu post yang bertajuk seperti di atas kerana kemuskilan saya dengan softeware trafik yang automatik. Pembuat software ni dakwa kalau guna software ni trafik akan datang jugak ke blog orang sama sepeti ada nama dia di shoutbox atau chatbox.

Bila saya musykil maka saya nak tahu jugak betul ke tak sotware ni menyumbang kepada trafik ke blog tanpa orang tu pergi ke blog. Cakap mesti dengan bukti kan.. kalau cakap saja orang tak percaya..



So saya check kat Get Clikcy saya dulu sebab blog saya pasang Get Clicky.
Get clicky saya tak jumpa ip address yang sama macam dalam Shoutbox saya. Penjelasan lagi,  sila tengok imej di bawah.


Shoutbox

Maaf saya pinjam nick nama Mr noble dan Pch untuk orang lebih jelas tengok antara nama tu ada nama orang yang datang dengan software automatik tu yg saya blur kan. Mr noble dan Pch memang datang dari shoutbox.. bukti boleh tengok kat imej tu jugak.


Data dari getclicky

Trafik dari mr noble dan pch bertanda merah, dari shoutmix memang datang betul le ye. Terima kasih.

Sila cari ip address yang datang  antara Mr Noble dan Pch, dari link Shoutbox atau Chtbox dengan Sotfware Blogwalking bertanda kotak merah tu yang didetect oleh Get Clicky saya? Ada tak?
Tak ada kan? 115.135.175.253 memang tak ada kan.


Saya check kat Stat counter pun sama jugak tak ada ip address yang dalam shoutbox saya ni.

Jadi kesimpulannya ip address tak ada , trafik tak ada...yang ada cuma nama  dan url dalam Shoutbox saja.
Sotfware ni memang bijak sebab mampu masuk ke Shoutbox walaupun dah dikunci oleh pemilik Shoutbox sendiri..
 Saya dah lock Shoutbox saya, tapi sotfware ni mampu masuk lagi,  dulu ada dah blogwalking palsu yang masuk ke shoutbox saja, tapi kini ada software pulak untuk menipu trafik.

Jadi guna le kebijaksanaan untuk kebaikan bersama. Bayangkan jika semua blogger2 buat macam ni , apa yang dapat? menipu diri sendiri , menipu orang lain, macam ketuk kepala kawan then kawan akan ketuk kepala korang balik.

Alasan widget berat sebab tu depa guna auto Blogwalking...huhu banyak cara lain lagi nak block flash widget tu guna le flash block, my prennn...nak tau cara sila baca entri ni..

Kesian le kat orang yang penat berblogwalking ke blog anda, tapi anda cuma hantar nama dan url blog anda je tanpa trafik. Sesiapa yang nak sokong sotware ni, tolong pikir-pikirkan ye.
Kalau rasa pendapat dan kajian saya ni salah, tolong bagi pendapat anda pulak.

Sekian terima kasih.


p/s : saya sedang kumpul ip address dan nama yang tak ada dalam data saya. Getclicky saya pun bijak jugak.
.

76 comments:

Mia Liana said...

trick ni.. mia setakat ni blogwalking manual... memang penat tapi puas hati...

nak guna yang auto tapi tak reti plak...

terima kasih atas perkongsian ini.

Belalang hijau Perisik said...

ade terniat nak cuba aritu...
tp rase mcm x sedap ati jer...
blogwalk biasa dah le...

Anonymous said...

Rasa tak lojik bw guna e-book @ software.. mcm tiada contact, mcmn nak jawab jika ada soalan? Automatik pun tak la semudah itu.. Maaf, pandangan peribadi..

Thanx Nuriz..

nuriz said...

bukan senang nak jadi senang..tq

Unknown said...

aii..ade jugak manusia kuar ide camtu ek..
sonang yo kojo eh...
ish3...
(sambil mggeleng2kan kepala)

MuJE said...

betul2... tapi aku ada try jugak sekali. yela, sian dorang pomot sakan kan. tapi rasa tak puas...huhu bek jalan-jalan macam biasa.. kurus sket..tp kalo yang mai pomot barang tu sah2 kena ban ip la satg...

Aku said...

lambat laun orang akan tahu juga siapa penipu nih

sarah-najwan said...

xtau menahu ade gak sofware bw auto...secara manual lgi best..bole bace2 n3..ye dok?

Cikgu Dahlia said...

Banned jer pemilik blog tersebut..hehehe

Admin said...

Assalamualaikum,

Sy perhatikan (mungkin tak luas sangat), perisian ataupun aplikasi utk blogwalking ni ada pelbagai jenis dan beroperasi dalam pelbagai bentuk.

Ada aplikasi yang bertindak sebagai pengkalan data (data base) bagi mengumpulkan alamat web atau blog pada satu senarai. Pengguna hanya perlu klik pautan yg telah dimasukkan secara manual. Jadi, lain kali bila nak guna, tak perlu nak menaip semula alamat berkenaan dan mencari link yang mungkin bersepah dalam blog pengguna.

Senang cerita cari aplikasi yg bertindak sebagai "pengumpul alamat web @ blog" dan blogwalking masih lagi secara manual dan berkonsepkan "human touch...".

nuriz said...

ada niat gak nak ban tpi nak tgk keadaan kalau tak berubah gak nanti siap le

Cikmin said...

cikmin jugak dijemput untuk join cara ni..ada satu blog tu tlg tampal shoutmix kawan2 kat blog dia..kira mereka tinggal jejak tanpa pergi melawat page orang tu sendiri..cikmin sukup tak setuju cara ni...untung trafik satu hala je kan..


p/s sekarang ni nak balas jejak pun sangsi...huhuhu...

Mario said...

uikkk...camtu pulak eh...terer jgk ko ek...

Anonymous said...

Sebenarnya Niat pencipta softwares tu hanyalah untuk meramaikan ahli dan visitor ke webnya sendiri.Secara tak langsung dia hanya duduk goyang kaki sahaja.Tapi Bagus jugak yang duk blogwalk siap mengaku"saya gunakan softwares blogwalk..hehe..jujur dia..Tapi dekat 10 org dah aq ban.menyemak kotak shoutmix jer..

.::WaNiE::. said...

hehehehe

aku dah kata

aku g blog yg aku follow je

tak berapa rajin nak blogwalk

pegi blog yg aku rasa nak pegi je

hikhikhik

nuriz said...

ko gelak ek wanie huhu takpe2 ..pas ni aku nak banned sapa yg mai cara tak betui ni

nuriz said...

syok download, tu le pasal, dia dapat untung kat dia je..yg bloggers lain pi ikut gak...uuu patut trafik dari blogwalking kurang je

ezanykun said...

patut ler dah ban url pun boleh tinggal jejak lg.. guna software rupanya.. takde sape nak report kat admin shoutmix ker.. hehe..

nuriz said...

maybe dia tukar url lain, ada cara lain nak tukar url tu tapi org akan boleh cam group yg suka buat keje ni

pch said...

cuba bwsoftware ni...
di jamin tak menipu

http://muaturunsini.blogspot.com/2010/06/free-download.html

Izan Ishak said...

nampaknya org itu mmg ada msuk belog saya juga. mmg sangsi mula2 tu. iye ke dpt trafik semudah itu.

**nuriz, nak tanyalah...kenapa izan dah daftar getclicky...tp bila tgk kat data tu kosong je. tak reti dah nak godek camna lagi~~

Solihin Zubir said...

software tu hnya utk org yg pemalas je..
nk blogwalking biar ikhlas.. =)

Siti Safiyyah said...

papepon blogwalking secara manual jugak yang best kan? hehe

pch said...

macam2 teknik untuk naikan trafik blog sekarang yer...huhu



Koleksi 50blog terpilih

tehr said...

singgah dari blog cikmin

~maka terjawablah kesangsian aku yang maha hebat selama ini~

thanks

Ellen said...

1st time tgk BW sofware tu nampak mcm best plak...tp ellen tak der niat plak untuk gunakan...so now terbukti juga dgn apa yg sis dok siasat ni..TQ for sharing...
Cdg nak buat entry pasal ni dan akan refer n3 sis ni..dibenarkan ker..nak minta izin ni sis...hehhee

Melati Qistyna's Mummy said...

bg kite rsnyer x berminat pown nk terai, org dtg penat2 kt blog kite, kite wat cenggitu lak...

nuriz said...

tehr, sama2,

Mekati qistina, biar jujur nt org balas pun jujur

Lagenda said...

bg mak, bw biarlah ikhlas..
org dtg, kita bls blk..
dgn cara lama, lbh mesra dan bina hubungan sesama blogger sbb, ada komunikasi, leh baca n3, leh komen.
Bw dgn software, x akan dpt semua tu.
Mak rela guna cara lama...rasa mcm nk patah jari tgn semua tp, kita tahu, itu adalah usaha kita yg jujur. BUKAN MENIPU ORG YG X TAHU..

ummi iman said...

tq nuriz..ummi hampir2 mencuba..hahaks..nasinb baik la malas je nak download n software tu tak compatible ngan laptop ummi yang dah tua ni..hahhaks...

apapun tq nuriz bgtau sini...

CIK TOM said...

tue jadi bila nawaitu xbetul...cik tom sbnrnye jarang balas bw kalau org tue sekadar drop smix "klik","bw guna software" dan jugak ayat cam kat atas tue sebab dah sah2 nawaitu tak betul...1lg tak ker pelik dalam 1 hari smix penuh dengan diorang je..kalo kira xberapa logik..patut la entry asyik publish akaun BE banyak n trafik pun tinggi..orang camtu cik tom boikot!!!

nuriz said...

Betui tu mak, bw biar jujur, bukan penting diri..

cik tom, boikot je jgn tak boikot

ummi iman..nyanyi lagu salleh yaakob..jgn coba kau coba!! jangan2 huhuhu

wan syamilah said...

wat pe guna yg auto...kita nk blogwalking nk dptkan kawan..nk kenal mengenal...bukannya setakat nk dpt traffic....

Ara Drew said...

mls nk ambek kesah ads mcm tu kt sb/cb...
mereka mmg pandai nk tarik minat kta guna auto sbb xpnt2 bukak 1 1 dn tulis kn..

Ur Other Half said...

software cmne menyusahkan org jer nuriz.. sape la yg create.. dlu aie penah hangin da skali..skg ade lg..adoi. dh mls nk bw dh..

nuriz said...

saya pun rasa sangsi skrg rasa mcm tertipu, tapi bukan semua bloggers buat camtu, harap2 depa tak sokong software ni le.

el said...

el x fhm la nuriz..el ni lombsss sikit eh bykkkkkkkkk :)
tp mmg penah dgr psl ni

otai2 pun ada gak buat gini :(

nuriz said...

darkbatman takpa tak blogwalkin pun trafik laju je hohoho

el, selalu blogger otai dlm it dgn scripst ni pandai wat camni ni..

Afiq Bukhari said...

salam..memang 100% x sokong langsung dengan software yg sakitkan hati orang..BW biarlah ikhlas.. bukan semata2 nak kejar trafik je.. kalau camtu baik buat blog, letak url atas jalan raya.. barula trafik sebenar namanye..biar kene gelek ngn lori terus,sehala je ke hospital..

Almy said...

Ini semua keje nak untung je,, cuma pk nak untung dgn cara kotor, blogging bkn sbbab untung, tp sebab minat, law ada rezeki, ada la..jgn kotorkan dunia maya ni cm duni realiti... Aku geram nih, geram, geram, geram..huh huh..penat:P

MiJiE BLoG said...

BW secara manual lg bgs sbb blh jumpa kawan baru dan dpt kekalkan kawan lama kan..

kalau nk trafik lebih baik jaga content, ataupun buat iklan berbayar. bw dpt tingkatkan trafik time kita bw, tp selepas tu akan jatuh dan akan sia2 bw yg kita buat sebelum ni..so, keputusan jaga content..hihi

aSmiDar said...

kt shoumix eda pon bnyak suh donlod sofware tu..
eda tak buat sbb tak paham ape pekdahnya..
bila dah tau mcni...
nasib baik plak tak paham..huhuhu

tengkorakemas said...

blogwalking mcm tu apa2 input pun tak dapat, bw untuk baca post yg berguna, bukan sekadar singgah..

iera said...

Iera skrg ni dh jrg2 bw... Dh mcm2 hal yg b'laku ye... Semua bnda nk senang. Ciap ade software lgi tu....

pch said...

bukan semua software bw tipu..
jangan kerna si a buatsalah..
habis semua di persalahkan..


50 KOLEKSI BLOG TERPILIH

encik john said...

aha aku la tu yg wat auto tu..
bagus2 tanak guna tak pakse..

n satu lagi.. salah tu pemahaman trafik tak masuk..
stat counter cik min tak respon pasal aku tak soh pon software aku respon ngn mende lain kecuali nuffnang,shoutmix n cbox..

korang yg otai blogging ni mesti tau beza web yg overload dgn widget2 dgn website yg kosong.. sbb ape?

sbb terlalu byk request antara browser dgn widget2..

web kosong lagi laju nak bukak kalo nak banding ngn blog yg penuh ngn mende2 widget ni..

papepon THUMBS UP! kat cikmin sbb cuba merungkai.. kang mesti ade org copy artikel ni tanpa usaha.. hehe

apa2 pon jum ramai2 click ads masing2..

eh.. bab tu bulih pulak.. haha

nuriz said...

lambatnye cik noob mai baca entri ni..tu la cik noob buat auto blogwalking sampai cik noob tak sempat nak baca entri orang..

lagi satu cik noob tak berapa kenal cikmin dgn cik nuriz sebab duk auto blogwalking sgt...kenal kenal le dgn blogger yg duk ada ni...


saya bukan blogger otai kalau dah pandai sgt cuba buat software tu respon atau buat supaya dia tolong baca entri kat cik noob tak pyh cik noob penat2 baca dah...muahahahaha!!!

encik john said...

aha biase la lambat.. asal bace la kan.. takkan ko buat entri nak pakse org bace lak cepat2..

aku tak pandai pon.. watpe nak wat auto bace artikel ko? tak bebaloi ok.. artikel kalo betul tape.. hahaha

nuriz said...

rajin plak ko mai balas 2 komen dlm blog aku.ko tak pi buat auto blogwalkin dah ke orang dah tak sambut kempen ko ni? aku pun tak paksa ko baca entri aku. ko tak baca de byk lagi org nak baca.
kalau tak suka tak yah duk mai dah blog aku kan senang gitu.

Ellen said...

uitss....betul kah cik noob yang cipta benda ni...besanya kalo orang yang buat benda ni tak akan mengaku...apa apa pun tu semua hak masing2, kalo nak teruskan silakan saja. Yang penting ellen tetap tak akan sokong one way trafic ni...

Harap2 mereka yang terlibat akan sedar. Tak nak sedar itu pun hak mereka.

encik john said...

eh pulak.. tadi kate soh kenal2 blogger..

dah name pon auto blogwalking.. tu auto dier jalan sendiri la..

mase teluang dok ngular keje aku g jenguk blog2 org ni ha bace2 ape yg menarik.. contoh skang yg menarik adalah mereply komen anda.. hehe

rilek2.. tgk ayat cik nuriz mcm maken marah je.. ok2 silap aku datang terjah tak menentu.. /me hulur2 tangan tanda maaf

nuriz said...

kalau bahasa ko baik aku jawab baik le simple kan. aku tak suka cari pasal dgn org. ko baru teringin nak kenal blogger2 kan lepas kluar artikel yang mcm aku buat nikan..bagus le kalo dah nak kenal2, sila pi kenal dgn bloger lain pulak..

nuriz said...

ellen, suka hati dia le nak letak nama pe, saya tak kisah tu, cik nab ke cik nob ke cik john ke sesuka hati dia le.

encik john said...

hehe rilek cik nuriz.. aku pon tak ske mencari pasal..

mcm still marah je cik nuriz ni.. tak maafkan ke?

ni name dah tukar jadi encik john.. mcm sedap pulak.. wakaka

nuriz said...

stop sini saja le.aku dah maafkan dah. sekian terima kasih.

Cikmin said...

ehemmm...jemput datang ke blog cikmin ye en.noob... :)

suzie rahman said...

erm..pnh gak kna.tp xreti nk wat2 entry cm ni.halal je lah.huuu

Hakimi Reza said...

ada ker sofware cm nie..nakal x taw pn...

Ellen said...

wakaakak sis, dah tukar nama jadi John plak...mungkin John ni nama sebenar ek, sebab penah juga nama john ajak ellen join ni benda...tapi tak per...kita tgk ja...

Mr Nob a.k.a John..bukan niat mo cari gaduh ni cuma nak minta keadilan ja...kan kan kan...org lain dok penat2 p BW..Tapi salute ler blh cipta benda2 mcm ni..

Sis Nuriz..sowi pinjam sini melepas geram plak..grrr

Ellen said...

Cik Nob dan cik John..datang lah ke blog ellen juga tapi pls lah jangan guna URLPASS...hehhee

nuriz said...

biarlah dia dgn labu labunya..malas layan dah

Affan Ruslan said...

Salam.
Thanks untuk buat kajian.
Dahulu saya penah reveal pasal yang tipu guna splog tu.
Yang ini kalau ada penyelesaian saya bgtau. Tapi tak janji lah. hehe

Affan's latest entry "Kanada | Pengalaman Raya di Perantauan"

Yanmie said...

Salam,

kat cetbox akak tu ramai je yg guna software tu, akak mmg lama dh tau pasal sofware nie, malah bespren akak sendiri yg buat software nie dan ofer ke akak untuk gunakan software nie, tapi akak memang taknak sbb akak tau cara nie tak jujur.


www.yanmieonline.com

Pilih Islam said...

salam, saya tak nak guna dan sokong software yg merapu macam ni....bagus krn nuriz dapat kesan benda ni lebih awal dan terus sebarkan kpd geng2 blogger yg ikhlas semua...thanks

nuriz said...

saya tak dak niat nak bergaduh dgn org saya tunjuk apa yg saya jumpa, dunia blogger ni kecik je kan..

nodin said...

setujuu.. rasanya lg bagus tinggalkan komen dari jejak kat shoutbox kan

Unknown said...

cepat check IP saya..agak2 kantoi tak..kehkeh..

Aretikz said...

Hehe.. Bila baca komen2.. memg lawak juga.. hehe..
Sememangnya tidak dapat dinafikan.. pkai software ni seng.. jimat.. mudah.. xdala nyusahkan.. kan best mcm tu.. tak payah susa2 nak pikir sal jejak blik.. otomatik smua line msuk..
TETAPI.. apa la kalau skadr tepon rumh org mnta dtg bwa hadiah.. tak dapat tgk ilmu yg ada kat blog tu.. tak ada chemistry sesama blogger.. yang susah itu kadang2 kepuasan.. yg senang kadg2 hnya sekdr nma seng.. mgkn bole ckp biar auto jak.. pastu bru bca kat tmpt lain.. tp sma juga blogwalking mcm tu.. bek xpyah wat software kalo dah terbw nmanya.. nah.. pnjg komen ku.. haha.. bole wat entri komen ni.. hehe.. apapapun.. kita wat la pilihan mna yg mahu.. tiada paksaan dalam berbloging.. yezza.. hehe.. peace one piece.. hehe..

deem said...

blogwalking macam biasa lagi bagus(untuk org2 macam saya la...kureng sikit ilmu it ni)hehehe...

sollehahn.com said...

dah ada beberapa blog buat entry pasal benda ni..dan saya nyatakan penirian saya, saya benci bila orang gunakan software ni spam di chatbox setiap 5 minit...

sollehahn.com said...

jom join saya perangi software nih

Perangi BW Software

xora said...

tahniah la pade cik nuriz sbb membuat entry mengutuk s/w bw itu sampai (atau mungkin) page cik nuriz mendpt traffic yg tinggi. mungkin en john bole create s/w yg otomatik utk klik ads sbb saye rase s/w sebegitu mesti ramai yg suke.
-pandangan org yg xde blog tp support je sume blog esp yg jual2 brg-

nuriz said...

saya tak da pun buat ayat mengutuk dalam tu, dan saya tak dapat trafik tinggi pun untuk entri ni...
saya buat entri ni bukan pasal nak dpt trafik ye cik xora..

tahniah jugak pada cik xora sebab tahu menahu jugak pasal trafik dan blog walaupun takda blog

kirim salam kat en john ye

Firfa Firzanah said...

info yg berguna.
terima kasih.

missrivebell mumun said...

betul..
byk betul spammer pkai auto nie..

Shukree said...

Software di cipta dan direka untuk membantu meringankan kerja manusia,tapi kerana software itulah manusia jadi tamak dan melakukan spam..

Thanks Nuriz, I learned a lot from this post.

Related Posts with Thumbnails
Web Analytics