Monday, May 17, 2010

Tabiat Menjengah Blog Orang



Hari ni post saya pasal tabiat bila menjeguk blog orang. Dulu semasa awal saya berblog..semasa saya tak tahu apa tu trafik dan blogwalking yang boleh menambah trafik saya ada beberapa tebiat tabiat bila masuk blog orang. Sekarang tabiat tu ada jugak lg..:)

Tabiat ni bukan saya tujukan pada sesiapa, tapi nak cite pasal tabiat saya le..jgn korang nak terasa hehe..tapi kalo ada persamaan tu adalah kebetulan..oh mcm lagu suratan atau kebetulan

Tabiat suka baca isu yang dikupas  (tebiat bagus ehehe)
Selalu penulisan di dalam blog lebih realistik atau lebih dekat dengan pembaca sebab dia tak macam kita tengok Buletin Utama yang paparkan isu tanpa perasaan kan. Blogger yang bagus mengulas isu dengan perasaan dan pandangan sendiri yang buat pembaca lebih dekat. Lepas tu terasa nak komen..komen la kan.




Singgah ke blog poular mencari ilmu
Blogwalking atau BW singkatan yg fefulor kini di kalangan blogger, untuk menambahkan trafik ke blog tak glemer mcm blog saya ni hehe..bila BW..dan terjumpa blog yang bagus maka asyik pergi je blog tu, sehari tak masuk terasa rindu..wahhh!! masuk jugak ke blog walaupun kadang kadang menjadi silent reader (pembaca dalam kelambu) ahahaha!!  So blogger yang popular tak susah hati sebab dia punya pembaca yang banyak dan jugak pembaca senyap..:)

Tabiat membaca entri dan komen sekaligus (selalu buat bila ada masa)
Kenapa saya suka baca komen jugak? Korang suka baca komen dalam blog orang jugak ke?
Ni salah satu tebiat saya gak..suka baca komen blog orang sepintas lalu sebelum saya sampai ke bawah (scroll down nak post komen jugak dlm blog tu)
Bukan pe..nak tau cara pemikiran orang, idea orang..sebab idea dan pemikiran orang mungkin sama atau berbeza dengan pemikiran penulis tu.
Pembaca jugak ada berbeza pendapat dari kaca mata dia sendiri..baguslah tu kan.

Tabiat suka baca Post paling awal semasa awal penulisan si penulis blog (jarang buat dah sekarang)
Dulu saya ada gak  tebiat ni ..suka baca post blogger yang paling awal dia tulis..dan kemudian bandingkan post dia yang terkini..saja nak tau cara dan corak penulisan blogger tu..hehe.
Macam saya dulu saya punya tulisan kaku..tak de idea(skrg pun takde idea gak kdg2 hehe).
Tulisan saya agak ciput sebab kekakuan saya tu hahaha!! sila gelak..alamak sekarang kaku ke aku?
Tulisan saya skem A ke?  

Dari situ la saya cuba menulis supaya orang tak kata saya kaku.. sebab orang suka jugak baca gaya penulisan yang ada unsur  lawak kan?

Tulisan dengan ejaan penuh atau ejaan yang tak boleh dibaca? Saya suka ejaan penuh dan singkatan2 tu sikit2 yang biasa tu ok lah tu kan.


Tebiat BW sekarang...cara cepat (selalu buat)
Saya buat jugak BW cara cepat..bila tak ada masa nak baca entri..BW cara cepat iaitu hai hai dan bye bye..tabiat ni korang pun buat jugak kan? Nak menambah trafik. Orang lain pun punya masa terhad dan kadang kadang punya masa terluang so terpulang la kat empunya diri   tu  nak baca entri pada masa yang dia suka kan?
Bila ada masa baru la saya baca entri2 menarik dalam blog si penulis.(tebiat ni selalu buat skrg)

Tebiat suka tengok design, template blog orang  (selalu buat)
Macam kita pi umah orang, kita tengok pasu dia, tudung meja dia..cat umah dia, wane pe, langsir lagi..heheh tu tebiat orang pompuan..saya tak terkecuali..orang laki tau apa..ahahah!! Pi blog orang..tengok la jugak wane dia comel. size header dia sidebar dia dan mcam2 lagi le.
Boleh gak belajar cemana nak buat lagi..nak tambah pe lagi dlm blog kita kan. Tapi saya tak suka tambah widget yang berklip2 sebab saya tak nak susahkan orang nak loading page...emm blog saya lambat loading ke tak ? ahahah!


Jadi semua kat atas tu tebiat saya semasa BW. Korang ada tebiat semasa BW? Jangan buang tebiat udah le.
OK habisshhhhh!

26 comments:

.::WaNiE::. said...

hahah gaya penulisan saya masa start blogging adalah sangat lain dari sekarang

dulu2 rasa cam terlampau kebudak2an hihihi

Unknown said...

huhuhu!! sama ngan ieda suka tgk template blog org lain, hehehe :)

nuriz said...

wanie mcm ada boleh bau je org wat entri baru ahaha cepat je dtg

nuriz said...

ieda- biasale org pompuan kan hehe

Sufi Asri said...

oh~ perangai kita hampir sama...

huhuhu...cuma x pernah baca posting org yg paling awal.. hehehe

hans said...

macam2 tabiat
nasib bukan buang tabiat
ekekekeke

rizputra7 said...

saya jenis macam nie...blogwalking untuk member2 yg suka blogwalking (membalas balik)....abis blogwalking tue baru balas blogwalkingkomen pulak kat member2 suka komen kat blog saya...kadang tue ada juga komen bila terjumpa entry yg menarik tapi bila blog tue ada pasang lagu terus saya keluar hehehe...mode tak ada ler bila diaorang pasang lagu..

Unknown said...

saye pun suke buat smua tu..tapi tgk blog jugak lah..kalau lambat loading, alamatnye singgah kat chatbox je la..hihi..tp kdg2 bace diamm2 je sbb taktaw nak comment ape..hihi :)

nuriz said...

kalo lagu sedap dengar jugak dlm blog org..kalo lagu bingit uu seksa woo

nuriz said...

riz7 blogwalkingkomen lum dgr lagi hehe

Umie gg rabbit said...

Blog kak Nuriz popular aPe...
Umie ska baca entry bloggers cam Kak Nuriz :))

nuriz said...

uhuk2 tersedak ni umie...fefulor ke..ada lg yg lebih fefulor hehe

Fay said...

haha selalu buat hi hi bye bye tu sebab selalu terjumpe blog yg loading die lame sgt. hehehehe.... :)tapi blog kamu x lambat loadingnye. :D

nuriz said...

to cik fana: tak lambat ek? nasibb baik hehe

Unknown said...

yehh menjengah ke blog saudari..lalala

Belalang hijau Perisik said...

masih belajar mcm mane nak menulis dgn cara penceritaan yg menarik...belalang terlalu lemah dalm hal tue...

Nur Hawa Mohd Zin said...

tabiat lebih kurang sama tapi skunk gaya penulisan dan penyampaian dan lain..hehe

nuriz said...

belalang, sama2 kita belaja :)

MiJiE BLoG said...

a'ah sma ar..mijie pun cam2..klu xde mse..BW jelah..emm bkn kita akan sentiasa mmpertingkatkan hasil karya kita kn..mijie dulu just copy paste je tp sekrg dh boleh buat entry sndiri wlaupun kelam kabut..hihi

Tuya said...

sambil blogwalking sambil membaca juga..jgn buang tebiat je .ok.

NiZaM Limited said...

Wahh..bnyk tebiat yg boleh kite buat mase blogging ni rupenye ye. trime kasih nuriz sbb share bnda ni. kalo tak mmg tak brape nk prasan. hehe..

pasal bandingkan posting mula2 dgn skrg pon tebiat yg bagus gak. kita bleh tgk camne sorg tu evolusi kan. evolusi jadi baik ke buruk haha..

btw, nice post.. :)

nuriz said...

ahaha tebiat tu terpulang pd diri sendiri..adakah kita perasan dgn tabiat yg ada dlm diri kita ? tp kalo tebiat bagus ok le tu :)

joonie-girl said...

ha ?? suka tgk gaya penulisan awal ek ? samelah saya.. haha tapi malulah kalau orang tengok saya punya..kaku jugak , sejuk mcm ais, he he

Anonymous said...

hehe,mmg bgus..sbb sya mmg bru sgt ttg blog2 ni.ntah sy pn xpasti sya pny blog tu ala2 kaku ke iedak..tp dr msa ke smsa sya nk lwt2 blog org n tmbh ilmu.hehe..

fzamazlan said...

Salam...ha..tu yang best nyer ade blogger yg suke blogwalking nih...bleh la naikkan rating pembaca blog2 yg baru nak idop macam blog aye...hehe...memang, aye pon suke bandingkan post pertama ngan terkini..boleh menaikkn semangat supaya berblog dengan lebih baik drpd sebelum2nyer...:-D

akuzle ayu said...

salam, nuriz....

rizputra7, sy pon sama... kalo dgr lelagu stop dlu... or terus blah... tp kalo lagu yg kener ngan hawa telinga, lepaklaa japs...ehehhehehe

bw membls bw kwn2/bloggers lain pon sy buat. what u give, u get backlaa kan? sy rasa ini yg sgt mahal n merapatkan bloggers semua....

Related Posts with Thumbnails
Web Analytics