Monday, October 4, 2010

Ambil Gambar Dengan Kamera Digital Bukan DSLR

Saja nak ambil gambar guna kamera digital biasa bukan SLR, nak cuba cuba guna cara cara mudah dalam kamera digital Samsung L100 saya ni yg hanya 8 mega pxls. Tu je le mampu beli nak beli DSLR nun tak mampu lagi..huhu!!

 Samsung L100

Saya try dengan mode close up macro, untuk ambil gambar dekat. Tip tip yang saya baca kalau kita nak ambil gambar nampak macam pro..kena pandai adjust sudut sudut tertentu, hehe!! ada mcm pro ke gambar yg saya ambil ni?  Kalau guna kamera henset pun kalau kena gaya boleh nampak cantik kan.



Saya minat gak ambik gambar kalau jumpa apa2 yang nampak menarik di hati tapi walaupun bukan pro :)

Ni gambar dalam simpanan saya masa pi cuti di Terengganu dulu, waktu singgah di Taman Tamadun Islam tu sempat le snap bunga ni? Sapa kenal bunga ni?

Bunga Dedab
Bunga dedab ni kalau dalam simpulan bahasa maknanya, perempuan yang cantik tapi perangai buruk. Sifatnya sama dengan bunga Dedab ni, nampak cantik tapi tak de warna dan beracun pulak tu. Biji, akar, daun dan batangnya beracun..jaga-jaga ye.,panjang lebar pulak pi crita topik lain :)


Gambar pokok belimbing buluh di depan rumah aje..

Bunga Belimbing Buluh

Belimbing buluh yang size kecik, rasanya masam, belimbing tu orang buat gulai dengan udang atau masak lemak..kecuq ayaq liuq ni heheh!! tapi ni bunga belimbing yg saya snap..tempat di halaman rumah mak saya.

Ni baru buah belimbing buluh, disnap cara close up..belakang tu pondok tempat simpan barang barang  milik ayah saya :)


Buah belimbing buluh


Ni mode landscape. Tempatnya di jeti Marang, masa tunggu nak pi ke Pulau Kapas..uuuu syok pi mandi laut kat Pulau Kapas tu, bersih cantik pantai kat sana.

Jeti Marang


Pantai Batu Burok

Jalan Pantai Terengganu

15 comments:

Kalamhati said...

kalu pandai setting..compact camera pun tak kalah ngan DSLR tau..cuma compact ni time malam je yg susah sket..=)

Road Runner said...

kalau snap dari sudut bawah lagi gepak..
jz my 2 cent

"ana" Muslimah ♥ said...

salam.. skong2 kata2 kalamhati! :))
tp cma na + ckit..,
wak2 mlm ambik laa torch light [kalu glap laa kn?]
heheheek just joke keh! ;))
peace no war! ((^__^))
p/s : chntik3 pic yg awk snap! ((^__^))
wassalam..

nuriz said...

apiz, hahah!! nak amik dari sudut bawah jenuh nak golek atas tanah..dah la pokok belimbing buluh tu rendah rendang je..mau org kata buang tebiat pe heheheh

cik ct dan kalam hati, malam2 memang kamera biasa ni kalah..amik siang je ..mlm2 jgn amik hehehe

Unknown said...

oke la tu..saya ni ape pon x mampu bli lg..hehe

Anonymous said...

kebetulan saya pun ada kamera model camni gak..try la macro kerengga..terang gak..tapi jgn bergerak..video pun terang dgn HD.
saya nyer warna pink.

ishak said...

bokeh tu dah jadi cuma tak berapa smooth tapi boleh dimaafkan sebab pakai kamera compact :)

btw saya nak post komen pakai url saya tapi tak boleh, so kenalah pakai username google.

ni url saya klurbanite.com kalau tak keberatan

nuriz said...

bokeh tu memang dah mcm tu dah takleh adjust al maklumle heheh

Yana Houry said...

cantik..suke2..:)

suzzsuzie said...

dslr pun klu tak pandai amik gambar tak cantik gak..cantik la gmbar2 kat atas..apapun akak selalu ambik gmbar pakai kamera henset je...asal jadi je

gnesop said...

setuju.. teknik yg penting..
jika pandai cari sudut yg sesuai.. mmg gambar best..
DSLR best sbb fungsi yg lebih canggih..
teringin jg nak 1.. huhuh

XYZ said...

cntik je nuriz xde mslh pun ala2 DSLR gitu huhu

en_me said...

xleh lawan dslr .. tp digital compat nih leh bawak maner2 kanns.. ehehe

baincardin said...

samalaa kita. nak miliki DSLR belum mampu lagi. tapi takpe...dgn camera digital biasa pun boleh gak dpt gambar cam dslr kan? ^_^

MamaYatie said...

akak pun minat ambik gambar..tp kena belajar lagi camner nak ambik dr angle yg cantik & betul..

kamera baru ni tak paham sngt lagi settingnya..gambar tak brapa nak cun..kena buka kitab lagi ni

Related Posts with Thumbnails
Web Analytics