Wednesday, October 20, 2010

Video You Tube Tentera Indonesia Seksa Warga Papua di Puncak Jaya

 Menurut sinar harian, video empat minit yang diupload menunjukkan tentera Indonesia seksa warga Papua di Puncak Jaya telah dikeluarkan. Namun begitu ada lagi video selama 2minit lebih yang menunjukkan warga papua diseksa, ditendang dan dihentak kepala dengan topi tentera tu, ada dikaburkan part part tertentu yang ngeri untuk dilihat, mangsa dibakar diseksa dengan kejam.

Kalau nak tengok ada saya jumpa ni salah satu videonya..tengok le sebelum you tube buang huhu!!






 Link lain kat SINI
Shocking footage showing members of the Indonesian security forces torturing young West Papuan men in the central highlands, including smashing them around the head with their helmets and kicking them with their boots.

Video empat minit yang memaparkan tentera Indonesia sedang menyeksa seorang ahli gerakan pemisah warga Papua dikeluarkan daripada  YouTube  kerana ceritanya yang menjijikkan dan mengejutkan.

Akhbar The Jakarta Post melaporkan, video tersebut dimuat turun oleh Pesuruhjaya Hak Asasi Manusia Asia pada Sabtu lalu dan dikeluarkan daripada laman YouTube, awal semalam.

Video tersebut memaparkan bagaimana tentera Indonesia sedang menyeksa mangsa untuk mendapatkan pengakuan di mana gerakan pemisah Organisasi Bebaskan Papua menyimpan bekalan senjata api mereka.

Pihak YouTube terpaksa mengeluarkan video tersebut kerana paparan penyeksaannya yang amat teruk termasuk membakar alat sulit mangsa menggunakan bara.

Walau bagaimanapun, kesahihan video tersebut masih belum dapat dikenal pasti.

3 comments:

Unknown said...

kesian..!

Belalang hijau Perisik said...

indonesia slalu kata kita kejam...
skrg tgk sendiri la sape yg kejam?

Penulis Rindu said...

jalan jalan petang....tak dak c box pun tak pe

Related Posts with Thumbnails
Web Analytics