Wednesday, March 17, 2010

Bumi Beijing Yang Sejuk…Jelesnya saya

Pada 12 Mac -Melawat Tembok Besar China
Mak dan ayah berlepas ke Beijing kira-kira pukul 9pagi. Tiba di Beijing pukul 4.30 petang. Masa di Beijing dan Malaysia tidak le jauh sangat. Lebih kurang je.
Esoknya abg chik saya sms, melaporkan mereka sedang melawat tembok besar China…waduhhh beshnyee..jeles le dengar cerita terbayang-bayang tembok besar China, antara 7 keajaiban di dunia, dibina pada kurun ke 9 sebelum Masihi. Bestnyee...
Katanya salji masih turun lebat dan sangat sejuk. saya risau jugak dengan keadaan mak yang masih sakit lutut. Dalam fikiran saya ni, teringat-ingat, bolehkah mak jalan jauh dan bertahan dengan cuaca sejuk tu..atau mak sedang main salji buat ais kepal dan abc huhu…jelesnya saya. Mak dan ayah dapat main salji.


 Kalau sejuk di sana mungkin begini kot pemandangan dengan salji


15Mac- Melawat Istana Musim Panas
abg Chik sms lagi seperti biasa buat laporan yang mereka sedang melawat Istana Musim Panas. Saya tak dapat bayangkan Istana Musim Panas tu bagaimana rupanya. Tapi boleh le tengok dalam gambar pakcik google, rupanya mcm dalam gambar tu. Istana musim panas ni adalah untuk maharaja bersama gundik dan anak mereka bersantai. Terdapat tasik yang amat cantik pemandangannya.


Tentu tasik tu beku pada masa musim sejuk ni.
Matahari dah menampakkan sinar dan salji dan mulai cair, tapi angin masih kuat, kata sms abg chik. Cuaca dijangka makin sejuk. Harap-harap diorang sihat semua. Lebih-lebih lagi mak dan ayah, saya selalu berdoa agar mak dan ayah sihat sentiasa dan selamat pulang. Apa diorag makan ye. Mak ada bawak serunding hari tu, kalau mak tak lalu makan lauk di sana boleh mkn dengan serunding tu.

16 Mac- Melawat Stadium National Beijing
abg chik bagitau diorang melawat Stadium National Beijing  berlangsung Olimpik 2008 dulu yang besar dan berbentuk macam sarang burung layang-layang tu. Tengok beruang Panda yg cute mute..Aduss lagi le jelessnye. Syok dapat tengok panda tu kan. Rugi tak pegi dgn diorang. Apa kan daya rezeki takda, tak dpt nak ikut, disebabkan hal-hal yang tak dapat dielakkan. Kalau ada sayap mahu je aku terbang ke sana huhu..
Tak sabar rasanya nak tengok gambar-gambar yang disnap di sana, abg chik kata tak payah risau, dia akan snap gambar mak dan ayah banyak-banyak 2,3ratus keping buat kenang-kenangan. Hehehe..Beijing oh beijing..

 Stadium National Beijing


Mak dan ayah serta rombongan akan pulang esok hari 17 Mac..rindu teramat sangat kat mak dan ayah. Harap mak dan ayah serta semua..sihat dan selamat tiba di Malaysia.

3 comments:

Syahrul Iman said...

pergh..best betul pegi beijing.. agak2 bape blanje klaw nk p sana??

nuriz said...

tambang semua pakej..lebih kurang 2300++. 5 hari. mkn tido, bejalan-jalan, mkn sedap. berbaloi le tu. huhu rugi tak pi

Syukie said...

huhu aku g kot tahun depan...dgn family harp2 ar dapat g :P
taun ni g bandung indoneisa aku x dpt ikot :(



Sila lah melawat blog saye :D

Related Posts with Thumbnails
Web Analytics