Friday, October 15, 2010

Pengecualian Cukai dan Duti Import dalam Bajet 2011

1. Pengecualian duti import ke atas kereta hibrid:
Pengecualian 100% duti import & eksais ke atas kereta hibrid, untuk menggalakkan lagi pemilikan kereta-kereta hibrid, maka duti import dan pengecualian duti eksais akan dipanjangkan sehingga 31 Disember 2011.

2. Kerajaan mencadangkan cukai jualan dikecualikan pada semua jenis telefon-telefon bimbit.


3. Pengecualian duti import dan cukai jualan pada peralatan jalur lebar/ broadband dilanjutkan selama dua tahun sehingga 2012.


4. Kerajaan mencadangkan itu duti import 5 % hingga 30% ke atas kira-kira 300 barangan lebih disukai oleh pelancong luar dan tempatan  yang kerap dibeli dimansuhkan.
Barangan ini merangkumi kegunaan harian seperti beg tangan, kasut, sut, baju kanak-kanak, dompet, pewarna rambut, bola golf, barang kemas tiruan, bedak talkum, syampu, langsir, alas meja, selimut, cadar, kemeja, baju tidur, pakaian dan pakaian malam, seluar dan seluar dalam serta wangi-wangian, termasuklah kelambu.



5. Kerajaan akan memperluaskan pelepasan cukai sehingga RM5,000 untuk membantu ibu bapa dalam  perbelanjaan harian, pembantu rumah dan keperluan harian lain.

6. Pembeli-pembeli rumah kali pertama akan diberikan pengecualian duti setem 50% ke atas harga rumah tidak melebihi RM350k
akan diupdate

3 comments:

PYB said...

no comment!.. buat masa ni

sayehanis said...

nak tanye, kalo ta0n depan(2011) sy nak anta set corelle(pinggan-mangkuk) via shipping kontena kene cukai tak ek...set pinggan tu termasuk ke dalam 300 barang yang disukai?

nuriz said...

sayehanis, alamak saya tak pasti pasal tu, saya pun ambil berita ni masa bajet hari tu..

Related Posts with Thumbnails
Web Analytics